امیر حسینامیر حسین، تا این لحظه: 9 سال و 10 ماه و 28 روز سن داره

منیم گوزل اوغلوم

قشنگترین دلیل زندگی مامان و باباش

تغذیه مادر

1393/5/12 11:18
292 بازدید
اشتراک گذاری

تغذیه مادران پس از زایمان

بعد از وضع حمل، شما قاعدتا تمایل دارید به وزن قبل از حاملگی خود برگردید و نگران هستید كه این مورد چه مدت طول خواهد کشید. معمولاً بلافاصله بعد از زایمان به دنبال تخلیه محتویات رحم و خونریزی طبیعی حدود 5 تا 6 كیلوگرم، وزنتان كاهش می‌‌یابد.

در طول 6 هفته اول بعد از زایمان 2 تا 3 كیلوگرم دیگر وزن شما كاهش پیدا می‌‌كند كه این كاهش وزن به علت از دست دادن مایع از طریق ادرار است. اكثر خانم‌ها در طی 6 ماه بعد از زایمان به وزن قبل از حاملگی خود می‌‌رسند. عواملی كه بر روند كاهش وزن بعد از زایمان شما تاثیر دارند: ‌ شیردهی و برگشت زود هنگام به كار خارج از خانه در کاهش وزن شما پس از زایمان تاثیر خواهند داشت.
در طی 6 هفته اول بعد از زایمان نباید محدودیت انرژی داشته باشید. زیرا بدن نیازمند است تا آن‌چه در زمان تولد نوزاد ازدست رفته است بازیابد و نیاز كودك تامین شود. در انجام كارهای منزل كمك كرده و احتمالا كار خود را شروع كنید. تغذیه با شیر مادر به طور معجزه‌آسا باعث كاهش وزن نمی‌‌شود ولی به كاهش وزن كمك می‌‌كند.


شما مسئول تغذیه خود و نوزادتان هستید، پس باید رژیم غذایی خود را با دقت انتخاب كنید. رژیم بعد از زایمان شما باید با دقت دوران بارداری رعایت شود. خوردن همه مواد مانند حبوبات و دانه‌های مغذی، میوه‌های تازه، سبزیجات و غذاهایی كه پروتئین و كلسیم و آهن را به فراوانی فراهم می‌‌كنند باید مورد توجه قرارگیرند. در کتاب‌های تغذیه، برای مادران شیرده نظیر شما توصیه شده است که به میزان حدودا 400 کیلوکالری در روز انرژی بیشتری دریافت کنید. به طور متوسط اكثر زنان شیرده روزانه 2800-2700 کیلوكالری انرژی نیاز دارند. خوردن كمتر از 1800 كالری در روز منجر به كاهش تولید شیر و ضعف شما می‌‌شود. در این دوران، شیردهی و آزاد شدن اكسی توسین (هورمون آزاد شده از هیپوفیز) باعث می‌‌شود كه احساس تشنگی بیشتری بكنید. به همین دلیل شما در این دوران بیشتر از بقیه مواقع آب می‌‌نوشید و متخصصین، نوشیدن حداقل 8 تا 12 لیوان آب در روز را به مادران شیرده توصیه می‌‌كنند.


مواد غذایی كه می‌‌خورید و می‌‌نوشید بر روی شیردهی تاثیر می‌‌گذارد. بنابراین نظارت بر غذایتان درواقع نظارت بر غذای كودكتان است. بطوریكه اگر غذای نامناسب مصرف كنید، نوزاد در واقع با رفتارش شما را متوجه می‌‌سازد. مانند گریه‌كردن، خواب كم، بی‌قراری و… همچنین باید در مورد مصرف غذاهای آلرژی‌زا دقت كافی داشته باشید، زیرا نوزاد به یك سری از مواد غذایی كه می‌‌خورد حساس بوده و پاسخ آن را به صورت برخی نشانه‌ها نظیرعلایم پوستی نشان می‌‌دهد. مصرف بعضی از غذاها توسط شما باعث کولیک در نوزاد می‌‌شود که از آن‌ها كلم را می‌توان نام برد.

در این دوران باید همانند دوران بارداری میزان آهن دریافتی را كنترل كنید، هر چند كه در دوران بارداری تمام ویتامین‌ها و مواد لازم را به طور كامل دریافت كرده باشید. بسیاری از خانم‌ها ذخایر آهن خود را طی زایمان‌های مكرر به میزان قابل توجهی از دست می‌‌دهند. بنابراین باید در این دوران از نظر ذخایر آهن كنترل شوید. البته این نكته قابل توجه است كه مواد كمكی (مانند ویتامین‌ها) نباید جایگزین یك رژیم غذایی خوب شوند. به جای استفاده از مولتی ویتامین‌ها که حالت دارویی دارند به شما پیشنهاد می‌کنیم از مکمل لیدی میل که حاوی تمامی مواد مورد نیاز بدن شما در دوران بارداری و شیردهی است و حالت غذایی نیز دارد(این محصول بر پایه پروتئین شیر گاو تهیه شده است) استفاده کنید.

یكی از راه‌هایی كه باعث می‌‌شود وزن شما پس از زایمان به طور منظم كاهش یابد و هیچ گونه خطری هم برای نوزاد شما ندارد، شیردهی می‌باشد. مادرانی كه نوزاد خود را شیر می‌دهند،  بیشتر از مادرانی كه شیردهی نمی‌‌كنند  کالری مصرف می‌‌كنند.
توجه داشته باشید كه حداقل در 6 هفته اول بعد از زایمان حتی نباید به فكر كاهش وزن باشید، زیرا محدود كردن آن‌چه شما در هفته‌های اول زایمان می‌‌خورید باعث كاهش تولید شیر می‌‌شود. مصرف مواد غذایی كه پر از فیبر هستند مانند میوه‌ها و سبزی‌ها در این دوران ضروری محسوب می‌‌شوند. از مزایای این مواد غذایی فیبردار، تامین حركات دودی روده‌ها است كه برای درمان یبوست و هموروئید (بواسیر) مفید می‌‌باشد. در صورتی که شما از مکمل شیردهی لیدی میل برای تامین مواد غذایی مورد نیازتان استفاده می‌کنید نگرانی زیادی در خصوص یبوست نداشته باشید زیرا لیدی میل حاوی اینولین است که نوعی فیبر غذایی بوده و می‌تواند از بروز یبوست تا حد زیادی جلوگیری کند.


از استعمال دخانیات و داروهای غیر مجاز خودداری كنید و راجع به داروهایی كه مصرف می‌‌كنید یا قصد مصرف آن را دارید با پزشك خود مشورت كنید.


پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)