امیر حسینامیر حسین، تا این لحظه: 9 سال و 11 ماه و 1 روز سن داره

منیم گوزل اوغلوم

قشنگترین دلیل زندگی مامان و باباش

اولین خانه بهداشت در سطح کشور

1394/6/9 23:07
165 بازدید
اشتراک گذاری

طرح تحقیقاتی « نحوه توسعه خدمات پزشکی در ایران» که از سال 1351 به طور مشترک، توسط سازمان جهانی بهداشت، دانشکده بهداشت دانشگاه تهران و وزارت بهداری در رضائیه (ارومیه فعلی) آذربایجان غربی به اجرا درآمد و به طرح رضائیه معروف شد. تا اینکه در سال 1352، اولین خانه بهداشت در کشور در روستای حیدرلو وابسته به مرکز بهداشتی درمانی چونقرالوی پل در ارومیه به آزمون گذاشته شد و تا سال 1355 در مناطق محروم دیگر نیز این طرح اجراء شد.

-راهبرد اصلی این طرح، تربیت و به کارگیری عوامل غیر پزشک برای ارائه مراقبتهای اولیه بهداشتی بود. بدین ترتیب در این طرح، واحدهای ارائه کننده این خدمات را "خانه بهداشت" و کارکنان زن را" بهورز" و کارکنان مرد را "بهداشتیار" نامیدند.

- این طرح در سال 1356، پس از سنجش های اولیه توسط وزارت بهداری وقت پذیرفته شد که بصورت یک طرح کشوری تعمیم داده شود. سازمان جهانی بهداشت که در کشورهای دیگر نیز این گونه تجربه ها را حمایت و اجرا می کرد به یک نتیجه مهم دست یافت و آن ضرورت تغییری بنیانی در استراتژیک خدمات بهداشتی بود.

- بنابر این در حال حاضر استان آذربایجان غربی با تعداد 937 خانه بهداشت و 1668 نفر بهورز زن ومرد به جمعیت روستایی 1104195 نفر خدمات بهداشتی درمانی اولیه را ارائه میدهد.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)