امیر حسینامیر حسین، تا این لحظه: 9 سال و 10 ماه و 28 روز سن داره

منیم گوزل اوغلوم

قشنگترین دلیل زندگی مامان و باباش

اشنایی با مرحله رشد کودک 2و3ماهه

1393/5/11 19:56
362 بازدید
اشتراک گذاری
 

امیر حسین خوشگل من، پسر ناز و مهربونم با خوندن این مطلب در جایی و اینکه دیدم تو هم دقیقاً همین رفتار ها رو توی 2 و3 ماهگیت داشتی ، برات این پست رو می زارم که بعد ها بخونی و بدونی که چه جوری جلوی چشم ما داری بزرگ و بزرگتر می شی و هر لحظه اقا تر می شی عزیز من.البته این پست بدرد مامان و باباها هم می خوره:

 


ادامه مطلب :

کودک شما اکنون و در دو ماهگی چه کارهایی می کند:

او ممکن است به کسانی که با او صحبت می کنند لبخند بزند!

او هیجان خود را با تکان دادن بازوها و پاها نشان می دهد.

او قادر به یاد گیری یک رویداد به دنبال دیگری است.

او به سمت صداهایی که در کنارش هستند برمی گردد اما او فقط می تواند صداهایی که در مقابلش هستند را مکان یابی کند!

راهنمایی بیشتر:
انتخاب متناسب با سن:

اسباب بازی ها که به فعالیت بدنی مانند لگد زدن تشویق می کنند
اشیا روی زمین با چراغ چشمک زن، موسیقی و اشیا آویزان

حالا ديگر حس­هاي كودك دو ماهه ­شما قوي­تر شده ­اند و به تدريج مي­توانند در كنار هم كار كنند تا دنيا را بشناسند پس سعي كنيد محرك­هاي مناسبي براي حس­هاي مختلف او فراهم كنيد تا آنها را تجربه كند.جالب­ترين و جذاب­ترين چيز در مورد كودك شما در اين مرحله از رشدديدن شكوفا شدن مهارت­هاي اجتماعي فرزندتان است ... شما روز خود را با خنده­ واقعي او آغاز مي­كنيد!

كودك در اين سن چگونه بازي مي­كند؟

او مي­تواند لبخند بزند و در صورتي كه كسي با او حرف بزند از خود صداهاي شبيه كوكو دربياورد.با تكان دادن دست و پاهايش هيجان خود را نشان مي­دهد.مي­توانيد ياد بگيرد كه يك اتفاق باعث بروز اتفاق ديگري مي­شود.به سمت صداهاي اطراف خود بر مي­گردد اما تنها مي­تواند موقعيت صداهايي كه روبرويش باشند را تشخيص دهد.او مي­تواند بعضي از كارها را ياد بگيرد

اسباب بازي هاي متناسب با اين سن یعنی دو ماهگی نوزاد :

1- تشكچه نرم

در اين زمان دست و پاهاي او هميشه در حال حركت هستند؛ وقتي كه روي چيزي ضربه مي­زند يا خود را و اعضاي بدنش را مي­كشد؛ وقتي كه روي اسباب­ بازي­ها مي­كوبد يا حتي آنها را مي­گيرد و در برخي موارد سعي مي­كند كه كمي روي زمين بخزد.يك تشكچه­ نرم رنگارنگ با پارچه­ هاي متفاوت مي­تواند جاي خوبي براي فعاليت و بازي كردنش باشد و تمام نيازهايش را در يك جاي نرم برآورده كند (از تمرين مهارت­هاي حركتي تا تحريك حس­هاي مختلف،همه براي تقويت مهارت­هاي شناختي مناسب هستند)

اين قبيل تشك­ها معمولاً جذابيت­هايي دارند كه كودك را براي فعاليت بيشتر تشويق مي­كنند. پس او را طوري قرار دهيد كه امكان فعاليت و ضربه زدن و حركت كردن را داشته باشد.براي تنوع، در صورت امكان جاي اسباب­ بازي­ها را عوض كنيد. دقت كنيد و ببينيد كه فرزندتان متوجه اين تغيير مي­شود و مي­كوشد تا با تغييرات كنار بيايديا نه.

رنگ­هاي متضاد يكي از بهترين روش­هاي تحريك ديدن در كودك هستند. به رنگ­ها اشاره كنيد، نام حيوانات را بگوييد؛ حتي با اينكه كه كودك­تان هنوز معناي واژه­ هايي كه مي­گوييد را نمي­داند اما مي­فهمد كه به نقاط و بخش­هاي مختلف اسباب­ بازي­ها اشاره مي­كنيد و او هم نقطه­ تمركز خود را تغيير مي­دهد. اگر تشكچه­ اش موزيكال است از اين فرصت براي تحريك حس شنوايي اش استفاده كنيد. دستش را در دست خودتان بگيريد و به آرامي همراه با موسيقي آنها را به هم بزنيد. وقتي كه صداها را تقليد مي­كنيد يا همراه با آهنگ برايش آواز مي­خوانيد حالت چهره­ تان را هم تغيير دهيد.

2-اسباب­ بازي­هايي كه كودك را به فعاليت فيزيكي (مثلاً ضربه زدن) تشويق مي­كنند

ضربه زدن طبيعت بچه است و عضلاتي را تقويت مي­كند كه بايد روزي از آنها براي راه رفتن استفاده كند.بازي­هاي منظمي كه را به ضربه زدن تشويقش مي­كنند شروع خوبي محسوب مي­شوند اما حواس­تان باشد كه حتماً برايش از يك قنداق يا پوشك سبك استفاده كنيد تا بتواند پاهاي خود را به راحتي حركت دهد. او را طوري نزديك اين اسباب­ بازي قرار دهيد كه پاهايش به آساني به آن برسند.تكيه دهيد و با شوخي و خنده با او حرف بزنيد.او خيلي دوست دارد وقتي كه به اسباب ­بازي ضربه مي­زند توجه شما به سمت او باشد.اين مسئله برايش بسيار مهم و هيجان­ انگيز است !

حتي در همين سن هم شما مي­توانيد او را با مفهوم علت و معلول آشنا كنيد. وقتي ضربه زد بگوييد "آره، ببين چي كار كردي!تو روشنش كردي!"يا"آهنگ كار تو بود!".به تدريج با توجه و تشويق شما، فرزندتان اين ارتباط مهم را درك مي كند: اين كار رو من كردم!

وقت صرف كنيد و به بعضي از ويژگي­هاي اسباب­ بازي اشاره كنيد.رنگ­ها را شناسايي كند و به چهره ها اشاره كنيد.اين به كودك كمك مي­كند تا ارتباط بين اشيا و واژه­ها را درك كند.

3- تشكچه­ هايي با چراغ­هاي چشمک ­زن، موسيقي و آويزهاي جذاب

حس­هاي مختلف بچه اولين منابع يادگيريش هستند.تشكچه ­هاي مناسب با تحريك اين حس ها مهارت­ هاي بينايي و شنوايي را در او تقويت مي­كنند.او را تشويق كنيد كه ضربه بزند، دست و پايش را به اسباب ­بازي­هايي كه آويزان هستند برساند و ...؛ به اين ترتيب مهارت­هاي حركتي در او رشد مي كند و زمينه­ مناسبي براي درك روابط علت و معلولي ايجاد مي شود.

اين اسباب­ بازي از ديد فرزندتان چگونه است؟ روي زمين دراز بكشيد و آن را از زاويه ديد او ببينيد.اين كار در تعيين موقعيت او و اسباب ­بازي به شما كمك مي­كند.هر چند وقت يك بار جاي بچه را تغيير دهيد تا زاويه ديد تازه­ اي داشته باشد.

براي بهبود روابط بين خودتان و بيشتر كردن جذابيت بازي­ها و فعاليت­هاي مختلف، با هم با اين اسباب­ بازي بازي كنيد.وقتي كه هوشيار و سرحال است براي بازي وقت بگذاريد نه وقتي كه خواب آلوده ،گرسنه يا ناآرام است.اگر اسباب­ بازي برايش خيلي ناخوشايندباشد چشمانش را مي­بندد و شما اين را متوجه مي­شويد.براي كمك به يادگيري كودك در زمينه­ ارتباط بين واژه ­ها و كارها، قسمت­هاي مختلف را تكان دهيد و همزمان درباره­ آن حرف بزنيد: «تكون تكون تكون. ديدي برات خنديد؟»

همچنين،اگر تشكچه­ قابليت صوتي يا نوري دارد، آواز بخوانيد يا صداي كودكانه اي تقليد كنيد تا اين قابليت­ها و ويژگي­هاي صوتي و نوري برجسته­ تر شوند.هر چه بيشتر با كودك حرف بزنيد و مستقيماً او را درگير اين قبيل موضوعات كنيد، به رشدش كمك بيشتري كرده­ ايد.

اسباب بازی مناسب نوزاد و کودک 3 ماهه:

نوزاد 3 ماهه شما اکنون در الگوی خواب و غذا خوردن بیشتر قابل پیش بینی است. در سه ماهگی ، کودک راه های جدید برای برقراری ارتباط با شما و جهان کشف می کند. لمس کردن، احساس کردن و گرفتن همه چیز در دسترس ! به کودکتان اسباب بازی های محرک حسی و پخش کننده موسیقی های آرام را پیشنهاد دهید و در مورد چگونگی درک عکس العمل های کودک هنگامی که با هم بازی می کنید مطالعه بیشتری کنید.

کودک شما در سن سه ماهگی چه کارهایی می کند:

الگوی خواب، بیداری و غذا خوردن نوزاد سه ماهه­ شما به تدریج منظم­تر و قابل پیش­ بینی­ تر می­شوند.همزمان با رشد کودک،می­بینید که راههای جدیدی برای برقراری ارتباط با شما و کشف دنیای اطرافش پیدا می­کند ...لمس کردن، حس کردن و گرفتن هر چیزی که در دسترسش باشد!اسباب بازی­هایی که حس­های مختلف را تحریک می­کنند برایش تهیه کنید، موسیقی­های آرام برای او پخش کنید وبه نشانه­ ها و عکس ­العملهایش در هنگام بازی دقت کنید.

  • مادر خود را مي­شناسد و به صورت ساير افراد هم علاقمند است.
  • ·روي شكم خود مي­خوابد و با استفاده از زانوها و بالا آوردن سينه­اش مي­تواند از خود محافظت كند.
  • سرش را به سمت صدا مي­چرخاند و وقتي صحبت مي­كنيد شما را نگاه مي­كند.
  • چيزها يا اشخاص آشنا را تشخيص مي­دهد.
  • · مي­تواند به اشياي مختلف ضربه بزند اما نمي­تواند خودش را به آنها برساند.
  • ·وقتي اسباب­بازي را در دست او مي­گذاريد مي­تواند آن را گرفته و تكان بدهد.

اسباب بازي هاي مناسب با اين سن:

1-جغجغه­ هاي دستي يا اسباب­ بازي­هايي كه روي يك حلقه هستند

کودکان و نوزادان در حدود سه ماهگي كم ­كم اشيايي كه در دسترسشان باشد را مي­گيرند و به تدريج یاد می گیرند که مي­توانند كارهايي را انجام دهند!ياد مي­گيرند كه تكان دادن يك جغجغه باعث توليد صدا مي­شود.دوباره آن را امتحان مي­كنند...و كم كم رابطه علت و معلول را متوجه مي شوند.

براي كمك به او، براي شروع، حلقه را در دست بچه بگذاريد و آن را به آرامي تكان دهيد.بچه ­ها در اين سن كم­كم در حال يادگيري كنترل گرفتن اشيا هستند .آنها مي­توانند صبر كنند و به سمت هدف پيش بروند با نگه داشتن حلقه روبروي بچه، تكان دادن آن و ايجاد فرصتي براي اينكه بتواند آن را بگيرد، به تمرين و تقويت مهارت­هاي هماهنگي در او كمك كنيد.جغجغه را در دستش بگذارید ، آن را تكان دهيد و بگوييد «صداشو شنيدي؟ تو اين كارو كردي!»تأكيد بر اثرات كار مي­تواند تشويقش كند تا دوباره آن را انجام دهد.

همچنين،ميتوانيدحلقه­اي را انتخاب كنيد كه به اندازه­ي كافي بزرگ باشد و كودك بتواند با دو دست خود آن را بگيرد.او ابتدا با يك دست حلقه را ميگيردو سپس با دست ديگر و سپس دوباره با يك دست!اين كار مهارت دست به دست كردن يك شيء از دست راست به چپ و برعكس را در او تقويت مي­كند.

2- تشكچه

در اين سن دست و پاهاي فرزندتان هميشه در حال حركت هستند؛ وقتي كه روي چيزي ضربه مي­زند يا خود را و اعضاي بدنش را مي­كشد؛ وقتي كه روي اسباب­بازي­ها مي­كوبد يا حتي آنها را مي­گيرد و در برخي موارد سعي مي­كند كه كمي روي زمين بخزد.

يك تشكچه­ي نرم پر رنگارنگ با پارچه­هاي متفاوت مي­تواند جاي خوبي براي فعاليت و بازي كردن او باشد و تمام نيازهايش را در يك جاي نرم برآورده كند (از تمرين مهارت­هاي حركتي گرفته تا تحريك حس­هاي مختلف براي به چالش كشيدن مهارت­هاي شناختي)

براي يادگيري بهتر و بيشتر فرزندتان به او كمك كنيد تا در حالت ذهني صحيحي قرار گرفته و با انجام دادن برخي از كارهايي كه هنوز نمي­تواند انجام دهد ارتباطات علت و معلولي را درك كند براي مثال، پخش موسيقي يا تكان دادن يا در آوردن صداي اشيا.

سعي كنيد كه اين وسايل طوري قرار گرفته باشند كه به راحتي در دسترسش باشند.سپس تشويقش كنيد تا خودش اين كار را انجام دهد؛ در اين صورت حركت دست و پاها و ساير موارد به خوبي پيش ميرود.شايد با شنيدن يك صدا يا ديدن رفتارهاي جالب و مهيج شما بيشتر تشويق شود. بعد از اين كار كودك خود به خود بيشتر به هيجان آمده و تشويق مي­شود چون ارتباط بين كار ي كه انجام داده و جوابي كه از اسباب بازي گرفته را درك مي­كند!

همچنين، چنانچه اسباب بازي اش را آويزان كرده ايد گهگاه جايش را تغيير دهيد.اين كار براي تقويت حافظه كودك مفيد است و احتمالاً قبل از بازي متوجه اين تغييرات خواهد شد.

3- آينه­ بي­خطر براي كودكان

خيلي پيش از آنكه بچه ­ها از روي آينه تشخيص دهند چه كسي مي­خندد، بيشتر دوست دارند كه به انعكاس تصوير خودشان خيره شوند و از چيزي كه در آنجا مي­بينند لذت ببرند.اين باعث تقويت خودشناسي و بهبود رشد احساسي مي­شود.اين كار همچنين زماني كه بچه براي لمس آينه به سمت آن مي­رود باعث تقويت هماهنگي دست و چشم نيز مي­شود.

براي كمك به او، پس از آنكه آينه را تنظيم كرديد، زاويه ديد او را بررسي كنيد و ببينيد كه دقيقاً چه چيزي را مي­بيند.براي كمك به رشد حس خودشناسي، به تصويرش در آينه اشاره كنيد و سپس همين كار را با تصوير خودتان در آينه تكرار كنيد.با بچه دالي بازي كنيد.مامان رو مي­بيني؟ ديگه كيو مي­بيني؟ به بخش­هاي مختلف صورت خود اشاره كنيد.چشماي منو مي­بيني؟ چشماي خودتو مي­بيني؟ اينجان! به اين صورت كم­كم و به تدريج ارتباطات براي بچه مفهوم پيدا مي­كنند.

با اشاره به يك مورد ديگر (براي مثال، حلقه­اي كه در دست داريد)به تقويت ديدن و مفهوم انعكاس­ها كمك كنيد.سراغ آينه­هاي ديگر خانه هم برويد و اجازه دهيد كودك­تان ببيند انعكاس­هاي شما در آينه­هاي ديگر به چه شكلي مي شود.همچنين،وقتي كه آماده بود و توانست صورتش را بالا بياورد آينه را روبرويش قرار دهيد تا خودش را از زاويه­ جديدي ببيند.

 

 
پسندها (2)

نظرات (0)